روش شکستن ساروج

How-to-break-sarooj

روش شکستن ساروج به صورت اصولی و استاندارد

روش شکستن ساروج با توجه به نوع ساروج به کار رفته تعیین می شود. اما به صورت کلی برای شکستن ساروج از تکنیک های زیر استفاده می شود و می توان گفت که در صورت استفاده از تکنیک مناسب درصد موفقیت شما بسیار بالا است.

  •  استفاده از دستگاه کات مرتار : این دستگاه با ایجاد فشار در داخل ساروج آن را متلاشی می کند. این دستگاه با موتور بنزینی کار میکند و روش کار با آن بدین صورت است که ابتدا دو حفره ایجاد می کنید و جک های دستگاه را درون آن ها قرار میدهید. سپس دستگاه را روشن کرده و در زمان ۲ الی ۵ دقیقه کار شکستن ساروج به پایان می رسد.
  •  استفاده از کتراک : کتراک پودری که با ترکیبات شیمیایی خاص تولید شده که با توجه به ایمنی بالا، بدون صدا بودن، سازگاری با محیط زیست و همچنین سهولت استفاده مورد توجه افراد افراد زیادی قرار گرفته است.این ماده از جمله مواد غیر منفجره شیمیایی در معادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ می گردد.کتراک هنگامی که با آب مخلوط می گردد و به شکل ملاتی درون سوراخ هایی که به همین منظور در سنگ ایجاد شده ریخته می شود با گذشت زمان منبسط می شود و موجب شکستن سنگ و ساروج می شود.
روش شکستن ساروج
Breaking-Sarooj

در روش شکستن ساروج با استفاده از کتراک مراحل کار به صورت زیر است :

  1. کتراک را به نسبت ۳ به ۱ (۳ کیلو به ۱ لیتر آب) با آب مخلوط کرده و کاملا مخلوط می کنیم.
  2. اختلاط می بایست در ظروف پلاستیکی تمیز صورت گیرد.
  3. آب مورد نظر بایستی آب معمولی باشد.
  4. درجه حرارت آب برای اختلاط می بایست بین ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد.
  5. سپس بلافاصله دوغاب را به مقدار معین تا ۹۵ درصد ارتفاع سوراخ پر کنید.
  6. سپس سر سوراخ ها را با گوه چوبی ببندید و خوب بکوبید.
  7. تنها دلیل استفاده از گوه های چوبی برای جلوگیری از پاشیده شدن کتراک به بیرون از سوراخ خا میباشد و تاثیری در قدرت و عملکرد کتراک ندارد.
  8. فعل و انفعالات شیمیایی کتراک از همان لحظه مخلوط کردن و ریختن درون چالها شروع میشود و گوه های چوبی به بیرون رانده مشود و دلیلی ندارد شما مجدد آنها را بکوبید.
  9. با توجه به نوع کتراک مصرفی و نوع کار شما از نظر سختی زمان خرد شدن بین ۳۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت طول میکشد

توجه داشته باشین که اهمیتی ندارد سنگ و ساروج به چه رنگی باشد . برای شکستن قویترین نوع سنگ و ساروج به ۶۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر فشار نیاز هست که در روش شکستن ساروج با استفاده از کتراک بیشتر از این مقدار فشار وارد می شود.فواصل بین چالها به صورت تقریبی در صورتی که قطر چال ۴۰ میلی متر باشد  برای سنگهای خیلی سخت بین ۱۰تا۲۰ سانتی متر, برای سنگهای متوسط بین ۱۰تا۳۰ سانتی متر و برای سنگهای نرم بین ۱۵تا۴۰ سانتی مترمی باشد. هر قدر قطر چالها بیشتر باشد کیفیت کار کتراک بالا رفته و فاصله ی چالها از یکدیگر نیز بیشتر میشود و در ضمن ارتفاع چال ها نیز رابطه مستقیمی با افزایش فاصله بین چالها دارد.

بصورت کلی برای ساروج در صورتی که دور آن باز باشد در هر متر مکعب بین ۷ تا ۱۵ کیلو مصرف میشود و در صورتی که دور کار بسته باشد یا در خاک مدفون باشد برای هر متر مکعب بین ۲۰ تا ۵۰ کیلو بسته به لوازم حفاری و فضای کار کتراک مصرف میشود.مدت زمان مورد نیاز برای انجام کامل عملیات و خرد شدن سنگ یا ساروج ۲۴ ساعت میباشد.

  • ساروج شکن (راکتن) : یک جایگزین بسیار عالی برای مواد منفجره جهت تخریب سنگ، بتن و ساروج بدون ایجاد سر و صدا است.نحوه کار با راکتن بدین گونه است که ابتدا سوراخی در محل مورد نظر ایجاد کرده سپس راکتن را با آب مخلوط و درون سوراخ قرار می دهیم. پس از حدود نیم ساعت مخلوط ساروج شکن موجود در سوراخ منبسط شده و با ایجاد فشار بسیار زیاد باعث تخریب می شود.
  • حلال ساروج ( حلال بتن ) : حلال ساروج خورنده بتن و ساروج می باشد و استفاده آن برای محیط زیست بی خطر و برای انسان آسان می باشد.حلال ساروج در واقع پیوند یونی ساروج یا بتن را در خود حل کرده و سیمان یا بتن را از روی سطح بر میدارد.
  • استفاده از انفجار : یکی از روش های معمول شکستن ساروج استفاده از مواد منفجره (نظیر TNT و دینامیت) است که برای افراد بی تجربه به هیچ وجه توصیه نمیشود.
  •  استفاده از اسید پانچر : اسید پانچر یا اسید تخریب کننده بتن جزو محصولاتی است که به منظور تخریب غیر هجومی بتن، سنگ و ساروج مورد استفاده قرار میگیرد.این محصول برای اجسامی که عمق زیاد دارند مورد استفاده قرار نمیگیرد و بیشتر برای تخریب های سطحی از این اسید استفاده می شود.این اسید بسیار قوی بوده و برای استفاده از آن شرایط ایمنی خاصی نسبت به سایر محصولات تخریب کننده بتن نیاز است، ساختار یکسانی ندارد و برای هر نوع بتن یا ساروج یک نوع اسید پانچر خاص ساخته می شود.

برای اطمینان از وجود دفینه در پشت پلمپ ساروجی پیشنهاد ما به شما استفاده از یک دستگاه فلزیاب تصویری می باشد. برای آگاهی از لیست قیمت دستگاه فلزیاب بر روی این لینک کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش