گنج و دفینه و هرآنچه لازم است بدانید

گنج و دفینه

منظور از گنج و دفینه چیست؟

گنج مجموعه‌ای است که از اشیای با ارزشی تشکیل شده و معمولاً پنهان یا گم‌گشته است. گنج در باستان‌شناسی، به اکتشافی گفته می‌شود که در یک مکان حداقل دو قطعهٔ نقدی یافت شود. گنج در دریاها و مکان‌های قدیمی وجود دارد. قسمت عمده‌ای از گنج و دفینه ها به صورت مدفون شده در زمین هستند که این خود به دو دلیل عمده است:

  • پنهان کردن گنج توسط افراد
  • مدفون شدن گنج در طی سالیان متمادی

دفینه به مجموعه‌ای از سکه‌ها و اشیای با ارزش گفته می‌شود که در قدیم در زیر خاک دفن شده‌باشد. دفن‌کننده‌های این اشیای باارزش معمولاً این کار را با این قصد انجام داده‌اند که پس از مدتی گنجینه را دوباره از زیر خاک به‌در آورند اما در برخی موارد، مرگ دفن‌کننده باعث باقی ماندن دفینه در زیر خاک شده‌است. به عبارت دیگر به اشیاء قیمتی و ارزشمندی مانند طلا و نقره که به منظور محافظت از بلایای طبیعی، جنگ‌ها و دزدان و راهزنان، در جاهایی مانند زیر خاک، داخل دیوارها، در پای درختان، چاه ها، قنات‌ها و این قبیل محل‌ها مدفون شده‌است گنج و دفینه گویند.

قانون در مورد پیدا کردن گنج و دفینه چه میگوید؟

طبق ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی: «هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست ‌آوردن اموال تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط ‌اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات‌ حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.»

طلسم گنج و دفینه به چه معناست ؟

طلسم در گنج یابی ( Treasure Talisman ) شیء یا نگاره‌ای متشکل از واژگان، شمارگان، اشکال و جداول است که دارای قدرت جادویی یا ماورایی است. زمان ماندگاری طلسم بسته به تعیین عامل و ارجاعات او به مبادی انرژی‌های غریبه است. تفاوت مهم میان دعا و طلسم ، چگونگی فعال‌سازی آنها است. که دعا را به زبان مرسوم و کامل می‌نویسند، ولی در طلسم واژه‌هایی از دعا را با حروف مرموز می‌نویسند. به همین دلیل فهم نوشته‌های روی آن برای همه ممکن نیست.

بسیاری بر این باور هستند که طلسم گنج وجود ندارد و همه این موارد خرافه و خلاف واقعیت هستند . یک گنج پژوه باید خود را از طلسم در گنج یابی و بحث های پوچ دور نگه دارد و با استفاده از روش های اصولی و قواعد و اصول کار خود را ادامه دهد تا به نتیجه برسد و به جای تلف کردن وقت خود بر روی این موضوعات بر اطلاعات خود در زمینه باستان شناسی ، زمین شناسی ، فرهنگ ملل ، آثار و علائم شناسی و … بیفزاید و بی خود و بی دلیل به تخریب آتار باستانی نپردازد. هیچوقت گول افراد شیاد و کلاهبردار را نخورید و آنها تحت عناوینی همچون باطل کردن طلسم گنج ، موکل و … اقدام به خالی کردن جیب شما نکنند.

نقشه گنج و دفینه

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است!!! همانطور که می دانید بسیاری از نقشه های گنج کنونی که در بازار یافت می شوند تقلبی بوده و عمدتاً در زمان قاجار کشیده شده‌اند. بسیاری از افرادی که به عرصه دفینه یابی و فلزیابی وارد می شوند خود را در مقابل انبوهی از نقشه های گنج موجود می بینند و هر کسی که مالک آنهاست ادعا دارد که یک نقشه گنج واقعی در ایران را در اختیار دارد که شما را به سوی گنجی گرانبها راهنمایی می کند.شاید باور نکنید که از ابتدای هزاره دوم در قسطنطنیه و بغداد گنج‌نامه‌های قلابی از سوی گروه‌های زیرزمینی رواج پیدا کرد که امروزه نمونه‌های تقلبی این نقشه‌ها در موزه ها نگهداری می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد برخی از اسناد تاریخی مهم که در گذشته‌های دور نگاشته شده است تنها وجود گنج‌های تقلبی را آشکار می‌کنند و تاکنون معلوم نیست که نقشه گنج واقعی در ایران وجود داشته باشد.

نشانه های گنج و دفینه چیست؟

نشانه های گنج شامل موارد بسیار زیادی است که با بررسی کردن آنها میتوان مسیر و محل دفن گنج را پیدا کرد و یا راهنمایی برای این کار هستند. نمادها چیزهایی هستند که در زندگی روزمره دیده میشوند و به کار می روند و معمولاً به معنای نشانه یا کنش‌هایی هستند که قرار است بر اساس مجموعهٔ هنجارها یا قراردادهای مشترکی، معنایی را به فردی دیگر انتقال دهد. برای آشنایی بیشتر با انواع نشانه های گنج اینجا کلیک کنید.

عمق گنج و دفینه در ایران چقدر است؟

سیاری از کاوشگران با دیدن عمق زیاد یک دفینه از ادامه کار منصرف میشوند که هزینه بر بودن ، زمان بر بودن و سختی های بسیار زیاد از جمله دلایل انصراف آنها میباشد برای دانستن عمق دفینه های ایران باید به بسیاری از نکات توجه کرد.جنس و حجم دفینه تاثیر بسیار زیادی در عمق قرار گیری آن دارد.

اتاقک های دارای دفینه در عمق بالای ۴ متر و برای مثال یک خمره حاوی سکه معمولاً در عمق زیر ۳ متر قرار دارد. موارد بسیار کم مشاهده شده که دفینه در عمق بالای ۱۰ متر قرار داشته باشد مگر اینکه فرد دفینه گذار است قصد بازیابی دوباره آن را نداشته است. دفینه های سفالین و برنزی که به همراه اجساد دفن میشدند معمولاً در عمق زیر ۳ متر قرار دارند اما مقبره و اتاقک هایی که پادشاهان و سرداران و یا افراد ثروتمند در آن‌ها دفن میشدند و به قبر سرداری مشهور هستند در عمق بالای ۴ متر قرار داشته و دسترسی به آنها سخت و هزینه بر است. برای مثال دفینه هایی که مربوط به راهزنان می باشند معمولاً در عمق یک تا دو متری قرار دارند زیرا آنها این دفینه ها را در عمق کم قرار می‌دادند تا مدت زمان کمی برای بازیابی آن ها نیاز باشد و بتوانند به آسانی آنها را دوباره بردارند.

روش های پیدا کردن گنج

روش های پیدا کردن گنج به صورت کلی به دو دسته استفاده از فلزیاب و بدون استفاده از فلزیاب تقسیم می شود. اما سوال این است که آیا بدون دستگاه فلزیاب نیز میتوان به گنج دست پیدا کرد؟ پاسخ به این سوال کمی مشکل و دشوار است اما به صورت کلی باید بگوییم که هیچ کاری انجام نشدنی نیست! برای پیدا کردن گنج بدون دستگاه فلزیاب باید با انواع آثار و نشانه های گنج و دفینه آشنا باشید. توجه داشته باشید که نشانه های گنج بسیار زیاد بوده و آشنایی با هر یک از آنها برای رسیدن به موفقیت ضروری است.

در روش پیدا کردن گنج به صورت سنتی آشنایی با لایه های خاک روی گنج و نشانه های گنج تا حدود زیادی می‌تواند راهگشا باشد. همچنین داشتن اطلاعات تاریخی و باستان شناسی و اطلاع از فرهنگ و سنتهای مردمان منطقه مورد کاوش در طول زمان تا حدودی می تواند جای خالی دستگاه فلزیاب را برای شما پر کند.روش های سنتی و ابزار های مخصوص به آنها نیز برای پیدا کردن گنج وجود دارند اما نمیتوان زیاد به آنها تکیه کرد.

در روش دیگر با استفاده از دستگاههای فلزیاب و گنج یاب به جست و جوی دفینه می پردازند. استفاده از این دستگاهها در کنار روش های علمی و باستان شناسی بیشترین شانس موفقیت را برای شما به ارمغان می آورد.

شماره تماس واحد فروش فلزیاب

09120043750 –  09033292638 – 09917579030

شیراز – پل معالی آباد – دینکان – جنب کوچه ۲۱ شهید دینکانی

رنگ خاک اطراف گنج

باید توجه داشت که هیچ رابطه ی مستقیمی بین رنگ خاک اطراف گنج و دفینه خاک شده در آنجا از لحاظ علمی وجود ندارد و تمامی مطالبی که در محیط وب در این مورد نوشته شده است توسط افراد بی اطلاع و غیر متخصص نگاشته شده و هیچگونه پایه و اساس علمی ندارد.رنگ می تواند یک شاخص مفید برای تشخیص برخی از خواص کلی خاک و همچنین برخی از فرآیندهای شیمیایی که در زیر سطح رخ می دهد باشد و نه وجود گنج در زیر خاک. رنگ خاک معمولاً به دلیل 3 رنگدانه اصلی است:

  1. سیاه – از مواد آلی
  2. قرمز – از آهن و اکسیدهای آلومینیوم
  3. سفید – از سیلیکات و نمک

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش