چگونه عمق دستگاه فلزیاب را افزایش دهیم

عمق دستگاه فلزیاب

چه عواملی بر عمق دستگاه فلزیاب تاثیر منفی میگذارند؟

عمق دستگاه فلزیاب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه‌های فلزیاب است. این ویژگی نشان‌دهنده حداکثر عمقی است که یک فلزیاب می‌تواند در شرایط خاصی از خاک و با کویل خاصی نفوذ کند. به عبارت دیگر، عمق دستگاه فلزیاب نشان‌دهنده توانایی دستگاه در ارسال میدان الکترومغناطیسی از طریق خاک و واکنش به اشیاء شناسایی شده است، در صورتی که عوامل مخل کننده دیگری وجود نداشته باشند. عمق دستگاه فلزیاب تنها به میزان مواد معدنی موجود در خاک و فلزات بستگی ندارد، بلکه به سرچ کویل مورد استفاده نیز بستگی دارد. برخی از عوامل تاثیر‌گذار بر عمق دستگاه فلزیاب عبارتند از:

  1. نوع و اندازه فلز
  2. فرکانس دستگاه
  3. نوع و جنس خاک
  4. تنظیمات دستگاه
  5. پوشش گیاهی زمین
  6. نوع و اندازه سرچ کویل
  7. تعداد اشیاء ناخواسته و موانع
  8. تداخل‌های الکترومغناطیسی (EMI)

با رفع موانع و مشکلاتی که ممکن است هر یک از گزینه‌های بالا به وجود بیاورند می‌توانید عمق دستگاه فلزیاب خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

چگونه عمق دستگاه فلزیاب را بیشتر کنیم؟

عمق نفوذ دستگاه فلزیاب نه تنها از یک منطقه به منطقه دیگر با توجه به میزان مواد معدنی زمین متفاوت است، بلکه به اندازه و نوع سیم پیچ های کویل فلزیاب نیز بستگی دارد. هر چیز دیگری، مانند برنامه‌های جستجوی نامناسب، تنظیمات و حالت‌های برنامه که به اشتباه تنظیم شده‌اند، تکنیک تشخیص ناکافی، میزان بالای آهن در زمین و … فقط می‌توانند بر محدوده تشخیص دستگاه شما (همچنین محدوده عمق عملکرد) تأثیر منفی بگذارند.

برای استفاده بهینه از دستگاه فلزیاب، باید موارد تاثیر گذار مانند میزان مواد معدنی زمین و موانع را در نظر بگیریم. بهتر است عمق دستگاه را از طریق آزمون هوا (برای آشنایی بیشتر با این تست پست مربوطه را مطالعه فرمایید) تعیین کنیم و سپس تنظیمات دستگاه را با شرایط زمین و شرایط واقعی کاوش هماهنگ کنیم. به همین دلیل است که قبل از شروع کاوش در شرایط واقعی، ابتدا باید پتانسیل دستگاه فلزیاب خود را برای  اهداف از پیش تعیین شده از طریق آزمایش هوا با کویل های جستجوی مختلف تعیین کنید. پس از دانستن حداکثر توان دستگاه میتوانید به هشدارهایی که از آن دریافت میکنید اطمینان کنید. همچنین، مهارت‌های اپراتور فلزیاب نیز می‌توانند به بهبود عمق دستگاه کمک کند.

عواملی که تاثیر منفی بر عمق دستگاه فلزیاب میگذارند

دانستن عوامل منفی زیر که می تواند هم عمق نفوذ و هم محدوده تشخیص فلزیاب شما را کاهش دهد، به شما کمک می کند تا شانس موفقیت کاوش خود را افزایش دهید:

1) اثر مواد معدنی زمین: که رایج ترین مانع برای حداکثر قدرت فرستنده است و عمق نفوذ و همچنین دقت شناسه صوتی و تصویری هدف را کاهش می دهد. سطح بالای مواد معدنی مشکل بزرگی را برای فلزیاب در هر دو حالت بالانس خودکار (اتوماتیک) و بالانس دستی ایجاد می کند که در حالت دوم بیشترین تأثیر را دارد. میلیون‌ها ذره آهن اکسید شده در خاک یک «ابر» ایجاد می‌کنند که ممکن است میدان‌های الکترومغناطیسی ضعیف ناشی از اهداف عمیق و کوچک را بپوشاند.

این اثر منفی موقعی بیشترین تاثیر خود را نشان میدهد که با تنظیمات نادرست انجام شده در فلزیاب شما مانند بالانس زمین و میزان حساسیت و تفکیک ترکیب شود. حتی اگر فقط یکی از این عوامل به اشتباه تنظیم شده باشد، میدان های الکترومغناطیسی ضعیف ناشی اهداف کوچک و عمیق به قدری تحت تاثیر نویز زمین (همان ابر شکل گرفته) قرار می گیرند که حتی پیشرفته ترین فیلترها نیز قادر به نشان دادن آنها نیستند.

تصویر زیر نمونه ای را نشان می دهد: یک سیم پیچ جستجو (دو حلقه یکسان بالای یک خط زمین) روی زمین قرار گرفته است که عاری از هر گونه هدف فلزی است و حلقه انتقال سیم پیچ جستجو یک میدان الکترومغناطیسی منتشر می کند که باعث ایجاد میدان های الکترومغناطیسی از هر دو می شود. خود زمین و سه محل ذخیره مواد معدنی با غلظت بالا. تمام این “نویز ها” توسط سیم پیچ کویل جستجو دریافت می شود.

ground_mineral_noise
ground_mineral_noise

2) اثر تنظیم صحیح بالانس زمین: اگر بالانس دستی زمین – برای جبران مواد اثر منفی معدنی زمین – درست تنظیم نشود، حداکثر محدوده تشخیص فلزیاب و همچنین توانایی آن برای تشخیص اهداف کوچک به خطر می افتد. اگر از سطوح بالایی از تفکیک (Discrimination) استفاده کنید، پاسخ فلزیاب به اهداف عمیق و کوچک بسیار کم می شود. اگر فلزی را در زمینی با مواد معدنی بالا شناسایی کردید و تغییرات قابل توجهی در شدت مواد معدنی رخ داد، باید بالانس زمین را دوباره تنظیم کنید. برای حذف واکنش به سنگ های داغ، باید بالانس زمین را با یک افست مثبت تنظیم کنید.

3) استفاده از حساسیت بیش از حد: این کار نه تنها اثر منفی تداخل سیگنال مواد معدنی زمین را تشدید می کند، بلکه سیگنال های اضافی از اهداف رد شده(Rejected Targets) نزدیک را نیز تشدید می کند.اگر حساسیت بیش از حد اعمال شود، مدار فلزیاب قادر به جداسازی پاسخ هدف از پاسخ اهداف دیگر (برای مثال نویز معدنی زمین که اکنون تقویت شده است) نیست و در نتیجه، محدوده تشخیص فلزیاب به شدت مختل می شود. به زبان دیگر مدار فلزیاب نمی تواند سیگنال ضعیفی را از یک سکه در عمق زیاد در میان ترکیبی از نویزها با حساسیت بالا و اثر مواد معدنی زمین تشخیص دهد.

4) اندازه اشتباه کویل فلزیاب: به دلیل شکل (الگوی) میدان الکترومغناطیسی که توسط سیم پیچ جستجو به داخل زمین منتقل می شود، این میدان الکترومغناطیسی حجم معینی از خاک را در بر می گیرد. به عنوان مثال، الگوی میدان الکترومغناطیسی یک کویل جستجوی 11 اینچی شبیه یک مخروط است.

هرچه کویل جستجو بزرگتر باشد، کانی های معدنی بیشتری توسط سیم پیچ دریافتی فلزیاب جذب می شود و توانایی دستگاه برای دیدن هدف در میان نویزهای زیاد دریافتی دشوارتر است. یعنی جدا کردن میدان الکترومغناطیسی هدف از میدان های ناشی از مواد معدنی زمین زمین بیش از حد سخت میشود و بهتر است از یک کویل جستجوی کوچکتر استفاده کنید. به عنوان مثال، کویل جستجوی 11 اینچی را با یک کویل 8 اینچی جایگزین کنید.

همچنین، نوع کویل جستجو می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال، یک کویل 11 اینچی Double-D نسبت به سیم پیچ متحدالمرکز 8 اینچی مزیت دارد زیرا کویل Double-D به دلیل شکل دوبل حجم کمتری مواد ناخواسته را نسبت به سیم پیچ 8 اینچی می یابد.

Concentric-Search-Coils

هر چه کویل جستجو بزرگتر باشد، حجم میدان الکترومغناطیسی ارسالی بیشتر است. اگرچه کویل‌های بزرگ، محدوده عمق عملیاتی و پوشش زمین بیشتری را نسبت به کویل های کوچک فراهم می‌کنند، سیم پیچ‌های کوچک از نظر نفوذ و جداسازی هدف تحت شرایط نامطلوب کاوش، برتری بیشتری نسبت به سیم پیچ‌های بزرگ دارند.

5) میزان بالای زباله در زمین: این عامل می تواند دامنه عمق عملیاتی (محدوده تشخیص) را تا حد زیادی کاهش دهد، به ویژه زمانی که اهداف نامطلوب و رد شده در عمق کم هستند و یک “پتوی آشغال” را تشکیل می دهند.

به طور کلی، میدان الکترومغناطیسی ارسالی از فلزیاب نمی تواند از یک هدف ناخواسته سطحی گذر کند و به هدف خوبی که در زیر آن قرار دارد برسد، به طوری که دستگاه تنها به هدف خوب عمیق تر پاسخ دهد. اکثر فلزیاب ها قادر به یافتن اهداف زیر “پتو” ی ایجاد شده از زباله ها نیستند، زیرا اهداف ناخواسته به طور چشمگیری میدان الکترومغناطیسی ارسال شده را همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است منحرف می کنند.

تصویر زیر یک کویل جستجوی متحدالمرکز است که میدان الکترومغناطیسی آن شبیه یک مخروط است و توسط اهداف آشغال نزدیک جذب می شود و آن را از سکه های عمیق منحرف می کند. مهم نیست که سیم پیچ جستجو به چپ یا راست حرکت کند، به دلیل کاهش دامنه عمق عملیاتی فلزیاب نمی تواند سکه ها را پیدا کند.

Metal detector magnetic field
Metal detector magnetic field

6) تداخل الکترومغناطیسی قوی (یا EMI): تداخل الکترومغناطیسی می تواند تا حد زیادی یک فلزیاب را حساس کند. بنابراین، دامنه عمق عملیاتی آن برای اهداف کوچک و عمیق کاهش می یابد. تداخل الکترومغناطیسی بر مدار فلزیاب، به ویژه مدارهای Discriminate، Ground Balance و Visual Target ID، به دلیل القای الکترومغناطیسی یا تشعشعات الکترومغناطیسی ساطع شده از یک منبع خارجی مانند خطوط انتقال برق، موتورهای الکتریکی، ترموستات ها، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی تأثیر می گذارد. منبع EMI ممکن است طبیعی باشد مانند طوفان های الکتریکی (رعد و برق)، شفق شمالی یا حتی خورشید (تابش خورشیدی و طوفان های مغناطیسی) که جریان های الکتریکی به سرعت در حال تغییر را حمل می کنند. برای جلوگیری از EMI گاه به گاه، می توانید فرکانس کاری فلزیاب خود را کمی تغییر دهید.

توجه کنید که تغییر فرکانس کاری بیش از حد از مقدار معمولی می تواند محدوده عمق عملیاتی فلزیاب شما را کاهش دهد.

7) پوشش گیاهی سطحی: علف های بلند سطحی به شما اجازه نمی دهد که یک کویل جستجو را نزدیک و موازی سطح زمین حرکت دهید. چند راه برای غلبه بر این مشکل وجود دارد، اما شرح آنها از حوصله این مقاله خارج است، بنابراین اگر چمن ضخیم و بلند است، می‌توانید به سادگی به عقب حرکت کنید، در حالی که چمن را زیر پا می‌گذارید و مسیر باریکی را که به تازگی با سیم پیچ جستجو ایجاد کرده‌اید اسکن کنید.

8) زمین خشک شده: زمین خشک از حساسیت فلزیاب نسبت به سکه های بسیار اکسید شده و رسانای کم و سایر اهداف غیر آهنی می کاهد. با این حال، یک فلزیاب حرفه ای هنوز هم می‌تواند به سکه‌های کوچک نقره‌ای موجود در عمق پاسخ دهد زیرا سکه های نقره رسانایی بیشتری نسبت به سکه های آلیاژ شده با مس و نیکل دارند. بهتر است صبر کنید تا زمانی که باران قطع شود و خاک مرطوب باشد.

9) تنظیمات فلزیاب:شرکت های تولید کننده فلزیاب سعی دارند تا دستگاههایی را تولید کنند که کار با آنها ساده بوده و دارای کمترین تعداد دکمه و سوئیچ باشند تا تازه واردان و اپراتور های فلزیاب بی تجربه بتوانند با آنها کار کنند. اما دستگاههای فلزیاب و گنج یاب نیز آنقدر هوشمند نیستند که همه تنظیمات مخصوص را در بهترین حالت برای کار در انواع محیط کاوش ، خودکار انجام دهند و بهتر است که به صورت دستی این کار انجام شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام تنظیمات دستگاه فلزیاب پست مربوطه را مطالعه فرمایید.

 

آدرس دفتر مرکزی فروش فلزیاب IKPV:

تهران- خیابان کارگر شمالی- روبروی شیرینی هانیبال -ساختمان سامان-طبقه شش-واحد پنجم

شماره تماس دفتر تهران09120043750

شماره تماس دفتر شیراز: 09917579030

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش