از کجا بفهمیم زمین گنج دارد؟

از کجا بفهمیم زمین گنج دارد

قبل از شروع کاوش از کجا بفهمیم زمین گنج دارد؟

در ابتدای کار باید گفت که فهمیدن این موضوع که در زیر زمین گنج قرار دارد به هیچ وجه کار ساده ای نیست و به مجموعه ای از دستگاه ها و امکانات در کنار علم باستان شناسی و البته کمی شانس نیاز داریم. شاید بتوان گفت اولین سوالی که کاوشگران کم تجربه از قدیمی های این حوزه میپرسند این است که ” از کجا بفهمیم زمین گنج دارد؟ “. برای پاسخ به این سوال نیاز است تا مواردی را به خوبی درک کرده و فهمیده باشیم. در واقعیت، پیدا کردن زمین حاوی گنج یا منابع قیمتی نیاز به تحقیقات علمی و فنی دقیق دارد. دانستن بهترین مکان برای یافتن گنج دارای ابعاد زیادی است که در پست های قبل برخی از موارد مهم آن را بررسی کرده ایم.

اگر برای شما هم سوال است که چگونه گنج پیدا کنید باید گفت که روش های پیدا کردن گنج بسیار متنوع و گسترده است و قبلا مطالبی را در مورد آن منتشر کرده ایم. در ادامه نیز مواردی را توضیح خواهیم داد که مشخصا در تشخیص زمین دارای گنج به شما کمک میکند.

پاسخ کارشناسان ما به سوال پرتکرار “از کجا بفهمیم زمین گنج دارد؟” در زیر آمده است:

پیدا کردن زمین حاوی گنج یا معدن قیمتی در واقعیت به طور دقیق و علمی پیچیده است و این لیست نمی‌تواند تضمینی برای یافتن گنج باشد

تحقیقات جغرافیایی را جدی بگیری!

تحقیقات در مورد داده‌های جغرافیایی می‌تواند به شما کمک کند تا مناطق پتانسیل‌دار را شناسایی کنید. جغرافیای محل گنج شامل اطلاعات بسیار زیادی همچون آثار و نشانه ها، ساختار محل دفن دفینه، جنس خاک و لایه های خاک روی دفینه و … است. ابتدا محل مورد نظر را به دقت بررسی کنید و ویژگی های محیطی و جغرافیایی را یادداشت کنید. همانطور که میدانید نحوه کاوش در محیط های کوهستانی و بیابانی با یکدیگر و با محیط جنگلی متفاوت است پس قبل از شروع هرگونه عملیاتی تحقیقات خود را در مورد محل کاوش کامل کنید.

دانش زمین شناسی کلید موفقیت در پیدا کردن زمین داری گنج

زمین‌شناسی یا ژئولوژی علم مطالعه زمین، مواد سازنده آن، ساختار مواد آن و فرایندهایی را که بر روی آن عمل می‌کنند است. زمین‌شناسی یکی از شش علوم پایه اصلی می‌باشد. بخش مهمی از زمین‌شناسی مطالعه چگونگی تغییر مواد، ساختارها، فرایندها و ارگانیسم‌های زمین با گذشت زمان است. بسیاری از کاوشگران در حین جست و جو برای مناطق دارای پتانسیل بسیاری از ساختار های طبیعی (مانند سنگ های طبیعی و یا غار های طبیعی) را به اشتباه ساخته دست بشر میپندارند و اقدام به کاوش های بیهوده میکنند. شناختن لایه های مختلف خاک روی گنج نیز نیازمند دانش زمین شناسی است.

-توجه داشته باشید که در فضای مجازی افرادی اقدام به انتشار مطالب جذاب و غیر علمی در مورد لایه های خاک روی گنج می کنند و این مطالب صرفاً بافته و ساخته شده ذهن این افراد بوده و هیچ پایه ی علمی و دستاوردی جز به هدر دادن وقت و هزینه ندارد.

کاهش هزینه ها با استفاده از تکنولوژی های مدرن

استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مانند دستگاه‌های معدن یاب، فلزیاب،اسکنر های سه بعدی، سنسورهای مگنومتر، دستگاه های GPR و … می‌تواند به شما در پیدا کردن معادن فلزات با ارزش کمک کند. مهمترین عاملی که میتواند به کاهش اشتباهات و حفاری های بیهوده کمک کند استفاده از تکنولوژی است. در پست های قبلی در مورد تکنولوژی های مورد استفاده در گنج یابی در میاس بزرگ صحبت کرده ایم.

تاریخچه فرهنگی و تاریخی محل کاوش

گاهی اطلاعات تاریخی و افسانه‌های محلی می‌توانند به ما در فهم وجود گنج در زیر زمین یک منطقه کمک کند. به یاد داشته باشید که افسانه ها ریشه در واقعیت دارند و  همیشه نوع دفینه و فرآیند دفینه گذاری با توجه به فرهنگ منطقه انجام می شده است. مکان هایی که دارای تاریخ غنی تر و کهنه تر باشند دارای پتانسیل بیشتری هستند.

بررسی آثار و نشانه های گنج در محیط

در روش پیدا کردن گنج به صورت سنتی آشنایی با لایه های خاک روی گنج و نشانه های گنج تا حدود زیادی می‌تواند راهگشا باشد. نشانه یا علامت چیزی‌است که بر وجود یا حضور واقعیت، کیفیت یا حالت دیگری دلالت می‌کند.نشانه های گنج شامل موارد بسیار زیادی است که با بررسی کردن آنها میتوان مسیر و محل دفن گنج را پیدا کرد و یا راهنمایی برای این کار هستند. نمادها چیزهایی هستند که در زندگی روزمره دیده میشوند و به کار می روند و معمولاً به معنای نشانه یا کنش‌هایی هستند که قرار است بر اساس مجموعهٔ هنجارها یا قراردادهای مشترکی، معنایی را به فردی دیگر انتقال دهد.

برای پیدا کردن گنج و دفینه باید با انواع آثار و نشانه های گنج و دفینه آشنا باشید. نشانه های گنج بسیار زیاد بوده و آشنایی با هر یک از آنها برای تشخیص زمین دارای گنج ضروری است. انواع کنده کاری های سنگ، نشانه ها و علائم حکاکی شده و … از موارد مهم هستند. تغییرات در خاک، سنگ‌ها یا مشخصات طبیعی مانند یک درخت یا سنگ ویژه می‌توانند به نشانه‌هایی تبدیل شوند که به محل پنهان‌شدن گنج اشاره دارند. اشیاءی که به صورت تصادفی در منطقه‌ای پیدا می‌شوند، می‌توانند به عنوان نشانه‌هایی از وجود گنج باشند. مثلاً، اگر یک سکه قدیمی یا یک جواهر را ناگهانی در زمین پیدا کنید، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود گنج در عمق کم و نزدیک به سطح باشد. اگر الگوها، نقوش یا علائم خاصی در منطقه مشاهده می‌کنید که معمولاً به دیدگاه‌های مذهبی، تاریخی یا فرهنگی اشاره دارند، این ممکن است به شما در پیدا کردن مکان پنهان‌شدن گنج کم عمق کمک کند.

ظاهر زمین داری گنج چگونه است

بسیار مشاهده میشود که افراد غیر متخصص ابراز میدارند که در محلی که گنج است برف آب میشود و یا رنگ سطح زمین قرمز/قهوه ای است و یا در آنجا علف نمیروید یا اظهاراتی از این قبیل. باید گفت که هیچکدام از این موارد علمی نیست و از روی سطح زمین نمیتوان به وجود گنج در زیر آن پی برد مگر اینکه آثاری از حفاری یا حکاکی دستی وجود داشته باشد که عملا با گذشت صدها و یا هزاران سال این آثار از بین میروند. پس استفاده از دستگاه های فلزیاب یا GPR را مد نظر داشته باشید و از این خرافات دوری کنید.

از کجا بفهمیم گنج زمین در چه عمقی قرار دارد

جنس و حجم دفینه تاثیر بسیار زیادی در عمق قرار گیری آن دارد. اتاقک های دارای دفینه در عمق بالای ۴ متر و برای مثال یک خمره حاوی سکه معمولاً در عمق زیر ۳ متر قرار دارد. موارد بسیار کم مشاهده شده که دفینه در عمق بالای ۱۰ متر قرار داشته باشد مگر اینکه فرد دفینه گذار است قصد بازیابی دوباره آن را نداشته است. دفینه های سفالین و برنزی که به همراه اجساد دفن میشدند معمولاً در عمق زیر ۳ متر قرار دارند اما مقبره و اتاقک هایی که پادشاهان و سرداران و یا افراد ثروتمند در آن‌ها دفن میشدند در عمق بالای ۴ متر قرار داشته و دسترسی به آنها سخت و هزینه بر است.

جنس خاک یک منطقه نیز مستقیما بر روی عمق دفینه تاثیر گذار است. در مناطقی که دارای خاک سنگلاخ و سفت هستند امکان حفر زیاد زمین وجود ندارد جلسه و معمولاً در دفینه ها نهایتا در عمر سه تا چهار متری قرار دارند. در مناطقی که دارای خاک یکدست و نرم و مرطوب هستند دفینه ها در عمق ۴ تا ۸ متری قرار دارد. در مناطقی که از لحاظ جغرافیایی دارای بارش های زیادی در طول سال هستند دارای دفینه های با عمق بالای ۴ متر می باشد زیرا بارش می تواند موجب فرسایش وشسته شدن خاک شده و به مرور زمان دفینه را به سطح خاک بیاورد. دفینه و گنج های مربوط به بیش از ۳ هزار سال پیش دارای عمق کمتری نسبت به دفینه های دیگر هستند زیرا امکانات حفاری در آن برهه از تاریخ به نسبت کمتر بوده است؛ البته این قضیه در مورد پادشاهان صدق نمی کند.

آموزش‌های مختلف کار با دستگاه فلزیاب

شرکت در آموزش‌ها و کارگاه‌های مرتبط با شناسایی معادن فلزات با ارزش، گنج‌ها و نحوه کار با تکنیک‌ها و ابزارهای مدرن در حوزه جستجو و کاوش میتواند شما را به یک اپراتور حرفه ای تبدیل کنند. بهتر است تا قبل از کاوش نحوه انجام تنظیمات دستگاه فلزیاب، نحوه بالانس دستگاه، نحوه صحیح حرکت دادن کویل، نحوه صحیح نقطه زنی و … را فرا بگیرید و در حین کاوش به کار بگیرید. بسیاری از کاوشگران با تجربه سهم اپراتور در موفقیت را بیشتر از نوع دستگاه فلزیاب میدانند.

آدرس دفاتر مرکزی فلزیاب IKPV :

تهران– خیابان کارگر شمالی- روبروی شیرینی هانیبال -ساختمان سامان-طبقه شش-واحد پنجم

شیراز– دینکان-جنب کوچه 21 شهید دینکانی

شماره تماس: 09917579030

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش