تکنولوژی های مورد استفاده در گنج یابی در مقیاس بزرگ

گنج یابی در مقیاس بزرگ

گنج یابی در مقیاس بزرگ (Large-Scale Treasure Hunting) به چه عملیاتی گفته میشود؟

گنج‌یابی در مقیاس بزرگ به معنای یافتن گنج‌های با ارزش و حجم بیشتر، به صورت سازمان‌یافته و با منابع بیشتر است. شاید در مورد گنج های افسانه ای و بزرگ که در تاریخ گم شده اند چیزهایی شنیده باشید. بسیاری از شرکت ها و افراد با جذب متخصصان از علوم مختلف و جذب سرمایه های خصوصی و دولتی اقدام شروع عملیات کاوش گنج های باستانی میکنند. به این نوع عملیات ها گنج یابی در مقیاس بزرگ (Large-Scale Treasure Hunting) گفته میشود. این نوع گنج‌یابی ممکن است به دنبال معادن با ارزش، کشتی های غرق‌شده، شهر ها و دفینه های افسانه ای با ارزش تاریخی یا سایر موارد باشد. گنج‌یابی در مقیاس بزرگ معمولاً نیازمند تخصص‌های علمی مثل زمین‌شناسی، معدن‌شناسی، تاریخ‌شناسی، مهندسی معدن، اقیانوس شناسی، زبان شناسی و فرهنگ شناسی است. این تخصص‌ها برای تحلیل و تعیین مکان‌یابی احتمالی گنج‌ها و منابع معدنی حائز اهمیتند. در این مقاله قصد داریم تا تکنولوژی های مورد استفاده در گنج یابی در مقیاس بزرگ را توضیح دهیم.

برای انجام پروژه‌های گنج‌یابی در مقیاس بزرگ، نیاز به منابع مالی بزرگتری است. این منابع ممکن است برای اجاره تجهیزات پیشرفته، استخدام تیم‌های تخصصی و تأمین منابع اجرایی مورد نیاز باشد.این نوع عملیات ها معمولاً پروژه‌های طولانی‌مدتی را در بر می‌گیرد و نیازمند پایداری و پشتیبانی مداوم است و اکثراً نیاز به مجوزهای دولتی و پیروی از مقررات خاص دارند.

تفاوت گنج یابی در مقیاس بزرگ با کاوش های معمولی و انفرادی

اگرچه بسیاری از گنج های بزرگ توسط کاوشگر های معمولی کشف شده اند اما در عملیات گنج‌یابی معمولی کاوشگر به دنبال گنج‌های کوچکتر مانند سکه‌های کهنه، جواهرات، یا اشیاء تاریخی با ارزش نسبتاً کمتر است و ممکن است تجهیزات ساده‌تری مانند فلزیاب های کوچک یا ابزارهای دستی استفاده شود و بیشتر بر اساس دانش و تجربیات فرد گنج‌یابی تکیه دارد. در طرف دیگر برای گنج‌یابی در مقیاس بزرگ نیاز به منابع بزرگتر مثل معدنکاری صنعتی، تجهیزات سنگین و منابع مالی بیشتر دارید.

تکنولوژی های مورد استفاده در گنج یابی در مقیاس بزرگ

بیل و کلنگ در گذشته پیشرفته ترین تکنولوژی مورد استفاده توسط کاوشگران گنج بود. این روزها ابزارها و تکنولوژی هایی به راحتی در دسترس هستند که برای افرادی که در 100 سال پیش به دنبال گنج بودند شبیه رویا میماند.

تصویربرداری ماهواره ای و سنجش از راه دور

متأسفانه همه گنجینه‌ها نقشه گنج ندارند، بنابراین در بیشتر مواقع کاوشگران به ماهواره‌ها، هواپیماها یا هواپیماهای بدون سرنشین برای ارائه تصاویری با وضوح بالا از منطقه جستجو، از جمله جزئیاتی مانند زمین و ارتفاع و المان های قرار گرفته در آن منطقه، مراجعه می‌کنند. ماهواره‌ها یا هواپیماهای مجهز به فناوری‌های سنجش از راه دور می‌توانند یک قدم جلوتر رفته و حتی اشیا را شناسایی و طبقه‌بندی کنند. از طریق ارسال و دریافت تابش الکترومغناطیسی، سنجش از دور می‌تواند تغییرات جزئی در خاک را برای یافتن مکان‌های حفاری بالقوه پیدا کند. استفاده از گوگل ارث در دفینه یابی هم یکی از پرکاربرد ترین هاست.

اسکنرهای سه بعدی قابل حمل

گاهی اوقات سرنخ هایی از محل گنج به شکل حروف، نمادها یا کتیبه های کنده کاری شده باقی می ماند. در حالی که کاوشگران قدیمی اینها را در یک دفتر ترسیم می کردند، کاوشگران مدرن اکنون می توانند آنها را در عرض چند دقیقه با استفاده از اسکنرهای سه بعدی دستی قابل حمل دیجیتالی کنند. این کار به آنها اجازه میدهد تا تصویر را در یک دنیای رنگارنگ سه بعدی دستکاری کنند و اسرار پنهانی را که قبلاً توسط چشم انسان دیده نمی شد آشکار کنند.

رادار نافذ زمینی (Ground-Penetrating Radar)

رادار نافذ زمینی (انگلیسی: Ground-penetrating radar) راداری برای بررسی لایه‌های کم‌عمق زمین با امواج الکترومغناطیسی است که معمولاً در بازهٔ بسامدی ۱۰ تا ۱۰۰۰ مگاهرتز کار می‌کند و به معنای واقعی کلمه میتواند زیر زمین را ببیند. یک دستگاه GPR که بزرگتر از یک ماشین چمن زنی با اندازه متوسط نیست، می تواند عمق را از چند اینچ تا هزاران فوت اندازه گیری کند. انرژی الکترومغناطیسی را به زمین ارسال می کند و اگر آن انرژی با جسمی برخورد کند منعکس می شود. این سیگنال‌های بازتاب‌شده به گیرنده بازگردانده می‌شوند و توسط سیستم تفسیر می‌شوند و تصویری از آنچه در زیر آن نهفته است ایجاد می‌کنند.

ردیاب آوایی (Sonar)

واژه سونار برگرفته از عبارت انگلیسی Sound Navigation And Ranging به معنای ناوبری و تشخیص فاصله توسط صوت و صدا است. این تکنولوژی از طریق انتشار امواج صوتی در زیر آب امکان شناسایی ناوها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها را می‌دهد و جهت و فاصله آن‌ها را مشخص می‌کند و می‌تواند به  کشف آنچه ممکن است در یک اتاقک زیرزمینی وجود داشته باشد و اینکه آیا ارزش حفاری در آن را دارد کمک کند. در طبیعت نیز می‌توان سیستم سونار را یافت. خفاش‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها و گرازماهیان با فریادهای فراصوت خود (با فرکانس بالای 20 کیلوهرتز) می‌توانند صداهای منعکس شده از اشیای اطراف خود را تشخیص دهند و سپس صدای دریافتی را به شکل تصویر صوتی تفسیر می‌کنند. سونار سیگنال‌های انرژی صوتی را ارسال و دریافت می‌کند و قادر به ارائه تصویری با وضوح بالا از منظره است.

دوربین های ماری شکل و ROVS (زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور)

قبل از شروع حفاری، یک کاوشگر می‌تواند با نگاهی بصری به زیر، دقیقاً آنچه را که سونار یا GPR برداشت کرده است، تأیید کند. دو ابزار عالی برای کمک به آنها در دستیابی به این هدف وجود دارد. در درجه اول دوربین ماری شکل قرار دارد، یک سیستم آندوسکوپ ویدئویی دستی ضد آب با قابلیت مانور بسیار بالا، مجهز به چراغ‌های LED و اتصال پیکاپ مغناطیسی. این کیت که به یک سوراخ بیشتر از چند سانتی متر نیاز ندارد، یک کیت ایده آل برای فضاهای زیرزمینی تنگ است.

در مرحله دوم یک ROV است، یک دستگاه کنترل از راه دور که قادر به حرکت در آب است و کاربرد اصلی آن جمع آوری فیلم های ویدئویی از فضاهای تنگ، ناامن یا غیرقابل دسترس است. آنها اغلب مجهز به یک بازوی مکانیکی هستند که آنها را قادر به نمونه برداری میکند.

دستگاه های حفاری پیشرفته و بزرگ

فناوری نسبت به بیل و کلنگ ساده بسیار پیشرفت کرده است. بولدوزرها و بیل های مکانیکی به سرعت زمین را برای  هرنوع عملیات کاوش که قرار است راه اندازی شود، آماده می کنند. مته‌هایی که قادر به رسیدن به اعماق باورنکردنی هستند، می‌توانند نمونه‌هایی از آنچه در زیر وجود دارد را بیاورند. دستگاه حفاری تونل (Tunnel Boring Machine) یا تی‌بی‌ام (TBM) که با نام مول (Mole) نیز شناخته می‌شود برای حفاری تونلها استفاده می‌گردد. این دستگاه با استفاده از یک سطح مقطع مدور، قادر است در قشرهای خاکی و سنگی زمین حفاری کند و توانایی ایجاد حفره در هر نوع زمینی، از سنگ سخت گرفته تا ماسه را دارد. مواد منفجره که هر مانعی را در کسری از ثانیه از بین میبرند و … همگی از دستگاه های بزرگ مورد استفاده در گنج یابی در مقیاس بزرگ هستند.

اسکنر های تصویری فلزیاب

یک اسکنر زمین می تواند با اسکن ساختارهای زیر زمین انواع اهداف را به صورت تصاویر رنگی به اپراتور فلزیاب نشان دهد و با این کار باعث افزایش راندمان و کاهش خطا و اشتباه می شود. قیمت اسکنر دفینه از چند میلیون تا چند صد میلیون متغیر است و دلیل این تغییر نیز به تکنولوژی ساخت و همچنین جنس قطعات به کار رفته در آن برمی‌گردد.این دستگاهها از دقت ۱۰۰ درصدی برخوردار نیستند اما با درصد بالایی می توان به این تصاویر اطمینان کرد که شامل اطلاعاتی همچون عمق هدف ، ابعاد هدف ، شکل هدف و جنس آن میباشد.

آدرس دفتر مرکزی فروش فلزیاب:

تهران- خیابان کارگر شمالی- روبروی شیرینی هانیبال -ساختمان سامان-طبقه شش-واحد پنجم

شماره تماس دفتر تهران09120043750

شماره تماس دفتر شیراز: 09917579030

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش